Literaire Maaltijden – najaar 2019

Een nieuw najaar, een nieuwe serie Literaire Maaltijden. Ook dit keer weer met een mooi programma.

De formule is ongewijzigd:

Maaltijd: Om 18.00 wordt een maaltijd geserveerd door de Wereldvrouwen voor € 7,50. Deze kunt u tot één dag van tevoren bestellen bij Mieke Quasimodo: mieke@quasi-modo.nl

Lezing: De lezingen beginnen om 19.00 en zijn gratis. Aanmelden is niet nodig

Het programma:

3 oktober – Over schrijvers en dierenliefdeRecensent, blogger en boekverkoper Alek Dabrowski vertelt over schrijvers Frida Vogels, Koos van Someren en L.H. Wiener en hun dierenliefde. In een enthousiasmerend betoog geeft hij inzicht in het werk van de drie verscholen grootheden uit de Nederlandse literatuur. Het zijn geen schrijvers die in het middelpunt van de literaire belangstelling staan. Frida Vogels geeft zelfs nooit interviews. Wat zij wel delen is hun liefde voor dieren, ieder op een eigen manier. Helaas hebben zij nog iets gemeen. De drie worden weinig gelezen, terwijl zij behoren tot de top van de Nederlandse literatuur. Alvast inlezen? Bezoek dan de blog van Alek Dabrowski en lees zijn besprekingen van het werk van deze schrijvers: http://uitgelezenboeken.blogspot.com=============================================================

17 oktober – Over typografie en handschriften in prentenboeken

Harriët van Reek, schrijfster van o.a. ‘De Avonturen van Lena Lena’ vertelt over haar fascinatie voor handschriften. Ze vertelt over typografie en handschrift in prentenboeken uit de 19de eeuw, over de invloed van deze boeken op haar werk en haar fascinatie voor letters. Van Reek debuteerde in 1986 met eerder genoemd handgeschreven prentenboek, dat meteen een Gouden Griffel en een Vlag en Wimpel van de Penseeljury kreeg. Het handgeschreven kinderboek verscheen ook in het Japans. Verder maakte zij onder andere ‘Lettersoep’ (Gouden Penseel 2016), ‘Edith & Egon Schiele’, ‘Letterdromen met Do’ (Zilveren Penseel 2008) en Bokje (Zilveren Penseel 2002). Haar kinderboeken vertonen een sterke harmonie van tekst en illustraties. Door het weglaten van details en het ontbreken van perspectief doen de tekeningen soms bedrieglijk kinderlijk aan. De verhalen zijn absurdistisch van karakter en zitten vol onverwachte, associatieve wendingen. Het prentenboek ‘De wonderlijke reis van twee eieren en een poppenkast’ maakte Van Reek vorig jaar samen met Geerten Ten Bosch, waarmee zij sinds 1990 het kunstenaarsduo ‘Banketje’ vormt. Inlezen op www.harrietvanreek.nl en www.banketje.nl=====================================================================

24 oktober – Over Open ogen op ‘high-sensitive persons’ en sektedwang Ervaringsdeskundige Bianca van der Reijden vertelt over haar debuut ‘Open ogen’, dat handelt over hooggevoelige kinderen. Het leuk en vermakelijk geschreven werk uit 2017 bevat veel informatie over HSP. ‘High sensitive person’ wordt tegenwoordig in de psychiatrie niet langer beschouwd als een stoornis, maar als een persoonlijkheideigenschap. Vanuit verschillende invalshoeken en ervaringen beschrijft de ‘sensi-therapeute’ in 14 korte fictie en non fictie verhalen het fenomeen. Haar vorig jaar uitgegeven tweede boek ‘Manipulatie’ is een fictiedrama/thrillerroman, die zich afspeelt in een Amerikaanse sekte. In 2018 is het genomineerd voor The Indie Award voor auteurs, die zelf een boek uitgaven. ,,Negatieve geestelijke beïnvloeding kan verstrekkende gevolgen hebben in een mensenleven. Gelukkig is het niet mijn persoonlijk verhaal, hoewel ik in het leven genoeg manipulatieve ervaringen en personen heb meegemaakt om een voorstelling te kunnen maken van hoe het er in een sekte aan toe kan gaan,’’ aldus de schrijfster. Ze zal een tip opheffen van de sluier over het vervolgboek ‘Gerechtigheid’, waar ze nu aan werkt.===================================================================

31 oktober – Over transitie en vrouwelijkheid

Flamboyante Bar-Bonapartebezoekster Tess vertelt over het aangrijpende boek ‘Eindelijk vrouw’ van de Belgische tv-journaliste Bo Van Spilbeeck, die eerst als Boudewijn door het leven ging en bij de omroep werkte. Maar na een transitie als full-time-vrouw op tv verscheen. ,,Ik herkende mijzelf zo duidelijk in dit levensverhaal en zag paralellen met Bo, met haar gevoelens, haar dilemma’s en overwegingen. Zo’n drie jaar geleden kwam ik in dezelfde roller coaster terecht, toen ik de ongekende sensatie ontdekte van het dragen van vrouwenkleding. Hopelijk kan ik met mijn verhaal een beter beeld geven van deze wereld, waar het begrip man en vrouw niet zo duidelijk en scherp meer blijken gedefinieerd als we gewend zijn. Uit Cas werd Tess geboren en ik ging voortaan als part-time-vrouw door het leven. Daarover wil ik graag meer vertellen en over de overeenkomsten en verschillen met het leven van Bo. De wereld van de transgenders is zeer intrigerend en elke dag ontdek ik weer nieuwe aspecten daarvan. Ook heb ik ervaren, dat voor velen dit een volkomen onbekende wereld is, die nog vele geheimen in zich draagt,’’ aldus Tess. =================================================

7 november – Over voor gebruik geschudde poëzie voor neven en nichten

De Rotterdamse psychiater/dichter Kobus Carbon vertelt over gedichten voor neven en nichten. Schreef een bundel over dichten en het leven. Carbon begon tijdens zijn studie geneeskunde met het schrijven van poëzie. Sinds 2008 treedt hij op en was hij te vinden op diverse kleine en grote festivals in Nederland en België, zoals de Parade, Dichters in de Prinsentuin en Woordnacht. Hij kent de weg in New York, waar hij enige tijd woonde en ook regelmatig op het podium stond. Publiceerde in verschillende bundels en tijdschriften en in 2013 kwam zijn debuutbundel “Schudden voor gebruik” uit. Carbon weet – volgens eigen zeggen – niet of hij nog steeds op zoek is naar zijn eigen schrijfstijl of dat zijn stijl volgens een natuurlijk proces verandert. Maar gebleven is in zijn poëzie de bijzondere belangstelling voor seks, filosofie, absurdisme en andere alledaagse rariteiten. Inlezen op zijn website www.kobuscarbon.nl ===================================================================

21 november – Over het ontwortelde meisje uit Tjernobyl

De uit de voormalige Sovjet-Unie afkomstige Rotterdamse Lena Sukhoviy vertelt over haar nog af te ronden boek over Tjernobyl met haar persoonlijke geschiedenis en beleving van de kernramp. ,,Op een dag wordt je leven op zijn kop gezet, maar jij weet het nog niet. Alles is nog steeds hetzelfde, maar het zal niet meer hetzelfde zijn. Jij verliest alles wat belangrijk is voor jou: je spullen, mensen, huis, alles wat in je leven was. Maar het belangrijkste: jij verliest je wortels. En wie ben je, als je lichaam een tijdbom wordt?’’ Vertoond wordt een enkele jaren geleden gemaakte documentairefilm met Engelse ondertiteling over haar indrukwekkende geschiedenis van de ook aanwezige regisseur Maksims Kačanovs. Daarna beantwoorden de twee vragen en gaan ze in gesprek met het publiek. De regisseur: ,,Als Lena haar huis moet verlaten, realiseert ze zich nog niet dat ze haar wortels zal verliezen. Vele jaren van haar leven lopen anders en het omgaan met wat er gebeurd is, drijft haar tot een zoektocht en het afsluiten van een groot hoofdstuk in haar leven. Haar verhaal heeft mijn bezoek aan de zone verandert in een zoektocht en een artistieke uitdaging. Begonnen als een wens om een heel speciale plaats te bezoeken en niet om een film te maken. Toen mijn moeder over de bestemming van de reis hoorde, stelde ze me voor aan het hoofdpersonage in hoop dat haar verhaal me zou beletten om te gaan.’’===============================================

28 november – Over ‘Mooi weer vandaag’ van David Storey

Het onvolprezen gezelschap De Onderneming Theaterprodukties van regisseur Eddy Geerlings tekent voor spreektoneel met fragmenten uit de tragikomedie ‘Mooi weer vandaag’ van de gevierde Engelse toneel- en romanschrijver David Malcolm Storey. Die overleed enkele jaren geleden op 83-jarige leeftijd aan dementie. Twee oudere heren en twee oudere dames hebben in een grote tuin een ontmoeting vol pijnlijke en komische momenten. Een stuk van de aan de gerenommeerde QEGS Wakefield opgeleide Storey over verschillen in milieu, die de ouderdom verschrompelen. Van het vaak gespeelde stuk ging een historische voorstelling door de Haagse Comedie in regie van Kart Guttman op 23 januari 1971 in première in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag en werd onder meer gespeeld door Ko van Dijken Paul Steenbergen .